Branża turystyczna to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki, a w niektórych krajach wręcz filar państwowej ekonomii. W czasach, kiedy możemy łatwo i szybko się przemieszczać, coraz więcej osób decyduje się na dłuższe lub krótsze wyjazdy, a specyfika funkcjonowania w globalnej wiosce sprzyja też okazjom do wyjazdów służbowych. Nic więc dziwnego, że nowe obiekty turystyczne i noclegowe pojawiają się jak grzyby po deszczu, zwiększając zapotrzebowanie na pracowników. Jakich kwalifikacji trzeba, aby rozpocząć karierę w hotelarstwie i turystyce? Na jakie stanowiska w hotelu warto aplikować i jaki jest zakres obowiązków?
Jako goście obiektów noclegowych najczęściej mamy do czynienia z tymi pracownikami personelu, których zadania obejmują właśnie bezpośredni kontakt z klientem. Jest to więc miedzy innymi recepcjonista, pokojowa oraz kelner. Może to dać fałszywy obraz, ponieważ załoga obiektu jest często o wiele większa, a zakres obowiązków znacznie różni się w poszczególnych działach. Wiele zależy też od tego, o jakim obiekcie myślimy: innej kadry wymaga niewielki pensjonacik, innej zaś hotel All Inclusive z bogatą ofertą atrakcji. Oczywiście, im większy obiekt i bogatsza oferta, tym większe szanse na znalezienie stanowiska odpowiadającego naszym kwalifikacjom i preferencjom.
Nie ma hotelu, który obyłby się bez tego działu. Recepcja to nie tylko miejsce odbioru kluczy do pokoi, jest także swojego rodzaju węzłem komunikacyjnym pomiędzy gośćmi a personelem. Wszelkie potrzeby goście zgłaszają recepcjonistom, którzy kierują je do właściwych pracowników. Dlatego właśnie tak istotna na tym stanowisku jest komunikatywność i otwartość. Bardzo ważne jest, by recepcjonista posługiwał się przynajmniej jednym językiem obcym, aby móc porozumiewać się także z gośćmi zagranicznymi. Ponadto na tym stanowisku pracy wymagana jest odpowiednia prezencja, na którą składają się: schludny i elegancki wygląd, uśmiech, wysoki poziom kultury osobistej i profesjonalizm. Recepcja i jej pracownicy stanowiąc wizytówkę obiektu i są pierwszymi osobami, które witają gości.
Dział rezerwacji - Tej komórki organizacyjnej nie znajdziemy w każdym hotelu – w małych obiektach najczęściej spotkamy się z rozwiązaniem, w ramach którego funkcje działu rezerwacji pełnią pracownicy recepcji. Duże hotele i resorty nad morzem wymagają jednak innej organizacji i podziału obowiązków między dwa odrębne zespoły. Dział rezerwacji przeważnie nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, który przebywa już na obiekcie, zajmuje się za to zarządzaniem systemami rezerwacyjnymi oraz sprzedażą. Z pracownikami tego działu mamy kontakt na etapie dokonywania rezerwacji i najczęściej kontaktujemy się telefonicznie lub mailowo. Tutaj również istotna jest komunikatywność i rozległa wiedza na temat organizacji obiektu oraz oferty. Na tym stanowisku sprawdzą się osoby charyzmatyczne, dysponujące wachlarzem technik sprzedażowych.
W hotelowej restauracji znajdziemy wiele znacznie się od siebie różniących stanowisk, takich jak:
Na pierwszej linii znajdują się oczywiście kelnerzy i barmani, od których wymaga się nienagannej prezencji i komunikatywności, ponieważ to oni właśnie obsługują gości i mają z nimi bezpośredni kontakt. Kucharze natomiast uwijają się na zapleczu restauracji i o wiele ważniejsze od zdolności interpersonalnych są ich umiejętności kulinarne, poparte doświadczeniem zawodowym oraz odpowiednim wykształceniem kierunkowym. Oczywiście, w tym miejscu nie obyłoby się bez osoby odpowiedzialnej za zaopatrzenie, która nie ma ani kontaktu z gośćmi, ani nie partycypuje w przygotowywaniu posiłków – to żywieniowiec, menager restauracji lub kierownik, który powinien przede wszystkim dobrze czuć się w pracy wymagającej logistyki i ustawicznego kontaktu z dostawcami zaopatrującymi hotel.
Pracownicy tej komórki odpowiadają za utrzymanie porządku w obiekcie. Tyczy się to zarówno pokoi, jak i pomieszczeń sanitarnych oraz gospodarczych. Wymaga to zwykle sporej załogi, dlatego zapotrzebowanie na sprzątaczki i pokojówki jest znaczne. Wiele osób uważa, że te stanowiska nie wymagają specjalnych kwalifikacji, są jednak w błędzie: sprzątaczka jak nikt inny powinna odznaczać się dobrą organizacją, aby przygotowanie pokoi dla gości przebiegało szybko i sprawnie. Ponadto powinna być komunikatywna, uczynna, życzliwa dla gości i współpracowników. Te cechy z pewnością ułatwia prace w zespole, która często stosowana jest na tego rodzaju stanowiskach.
W zależności od tego, jakie atrakcje oferuje hotel swoim klientom, znajdziemy jeszcze szereg dodatkowych stanowisk: od animatorów i wodzirejów prowadzących imprezy dla gości, poprzez wykwalifikowanych kosmetologów i masażystów w Strefie Wellness i SPA, aż po profesjonalnych ratowników, pilnujących bezpieczeństwa na basenie. Im większy obiekt tym więcej miejsc pracy i możliwości rozwoju.
Osobom, które nie są przekonane, czy sprawdzą się w hotelarstwie, a także studentom oraz tym, którzy po prostu chcą trochę dorobić do domowego budżetu, polecamy zatrudnienie sezonowe – to całkiem normalne, że w pewnych okresach, obowiązki w każdym z działów znacznie przewyższają możliwości załogi. Wiele obiektów szuka wówczas dodatkowych pracowników, a nierzadko zdarza się, że zostają oni na długie lata.