Wybierając się na wczasy nad morzem zastanawiasz się, co o powinniśmy brać pod uwagę, dokonując oceny pokoju hotelowego? Co składa się na komfort wypoczynku i może przesądzić o udanym urlopie? Może to zaskakujące, ale w większości przypadków to nie wystrój czy lokalizacja pokoju przeważają szalę, ale… czystość. Coraz częściej podróżujemy, bywamy w różnych obiektach, obserwujemy, porównujemy i zyskujemy coraz większą świadomość tego, na co należy zwracać uwagę. Niedokładność szybko może się zemścić, a goście zadowoleni z jakości sprzątania o wiele chętniej powrócą na kolejny pobyt. Nic dziwnego, że housekeeping, czyli dział odpowiedzialny za utrzymanie porządku w obiekcie, to przeważnie jeden z największych sektorów w hotelu – i najprężniej się uwijający. Jak przebiega sprzątanie pokoju? O czym warto wiedzieć?
Przygotowanie pokoju dla nowo przybyłego gościa to priorytet – ważne jest przecież, żeby to pierwsze wrażenie po przekroczeniu progu pokoju było jak najlepsze. Niemniej ten poziom należy utrzymać przez cały czas pobytu gościa w resorcie, dlatego codzienne sprzątanie przeprowadza się z nie mniejszą starannością. Pokoje sprzątane są kolejno w czasie codziennego obchodu w określonych godzinach, więc jako goście łatwo ustalimy, w jakim przedziale czasowym możemy spodziewać się pokojówek. Zwykle sprzątnięcie pokoju, który jest aktualnie zajmowany, trwa około pół godziny, nieco dłużej, gdy jest to pokój wyjazdowy, czyli opuszczony przez gości i oczekujący na kolejnych lokatorów ze względu na konieczność starannej dezynfekcji.
Aby zamówić sprzątanie w pokoju najlepiej skontaktować się z recepcją, osobiście lub telefonicznie. Jeżeli przy telefonie hotelowy znajduje się bezpośredni wewnętrzny numer do działu sprzątającego możemy zadzwonić bezpośrednio tam. Zrezygnować ze sprzątania możemy również informując recepcję lub zostawiając na klamce po zewnętrznej stronie drzwi zawieszkę opisaną „nie przeszkadzać”.
Warto wiedzieć:
- przed wejściem do pokoju pracownicy zapukają kilka razy i przedstawią się jako obsługa;
- sprzątanie zawsze odbywa się przy otwartych drzwiach;
- pokojówki przeprowadzają sprzątanie w parach;
- codzienne sprzątanie jest usługą realizowaną w ramach pobytu w obiekcie i nie jest dodatkowo płatne;
- aby nasze ręczniki zostały wymienione najlepiej zostawić je na podłodze w łazience;
- opuszczając obiekt noclegowy, nie ściel łóżka oraz nie składaj ręczników. Bielizna pościelowa i tak zostanie zmieniona, natomiast staranne ułożenie ręczników może sugerować, że nie były używane i nie ma potrzeby ich wymiany.
Jak to możliwe, że pokój oraz łazienka są sprzątane w tak krótkim czasie? Mężczyznom to pytanie nieczęsto przechodzi przez myśl, ale kobiety, często się nad tym głowią. Nie jest to z pewnością kwestia pobieżności i braku rzetelności, jak mogłoby się wydawać. W bardzo wielu obiektach szybkie i sprawne przygotowanie pokoi jest konieczne, aby móc wydać klucze kolejnym gościom – jednocześnie nie ma mowy o jakimkolwiek uszczerbku na jakości.
Sekret hotelowej obsługi tkwi w doskonałej organizacji pracy, odbywającej się wręcz według ramowego programu. Nowi pracownicy w dziale housekeepingu przechodzą szkolenie, w ramach którego poznają między innymi najbardziej praktyczną i optymalną kolejność wykonywania określonych czynności, tak aby zmaksymalizować wydajność w czasie przygotowywania pokoju. Dzięki temu możliwe jest tak szybkie i zarazem gruntowne sprzątanie. Pracownicy zaczynając swoją prace w pokoju kierują się podstawowym schematem:
Pokoje hotelowe to nie jedyna miejsca, które muszą posprzątać pracownicy działu housekeepingu. Hole na wszystkich piętrach, windy, restauracje, duże okna… im większy obiekt tym lepiej musi być zorganizowana praca. Ułatwiają to z pewnością specjalistyczne sprzęty do sprzątania, które skracają czas pracy i usprawniają ją. Najczęściej używane to:
-odkurzacz przemysłowy - jest to odkurzacz o większej wydajności, dzięki czemu przy ciągłej pracy nie przegrzewa się tak, jak mógłby nasz zwykły domowy:
- myjka wysokociśnieniowa – tego typu urządzenie dzięki sile wytrysku wody podciśnieniem pozwala wyczyścić duże powierzchnie w szybkim czasie;
- automat myjący do podłóg – to urządzenie świetnie sprawdza się przy myciu dużych kaflowych podłóg, nie pozostawia smug, czyści i poleruje, a co najważniejsze dezynfekuje.
Po zapoznaniu się z tajnikami sprzątania w obiektach hotelowych możesz spokojnie rezerwować pokój w wybranym przez Ciebie miejsce. Panująca w ubiegłych latach pandemia i obostrzenia jeszcze bardziej uczuliły hotelarzy na zachowanie jak najwyższych standardów czystości w swoich obiektach. Więc z pewnością spędzisz swoje wakacje nad morzem w zadbanych i czystych przestrzeniach.